زیر سیستم کاوش چکاوک سامانه جامع فراکاوش

سیستم چکاوک (سامانه جامع سفارشات) در واقع مکمل تمام سیستم‌های سامانه فراکاوش می‌باشد. در واقع این سیستم در هر کدام از ۳ زیر سیستم دیگر امکان مهمی را به امکانات دیگر سیستم اضافه می‌کند: لذا می‌توان گفت که هر کدام از امکانات چکاوک کامل کننده سیستم‌های پروانه، پرستو، قاصدک کاوش می‌باشند. نرم‌افزار چکاوک بر اساس 3 نوع و با صرف دهها نفر ساعت کار کارشناسی و عملیاتی مستمر میز امانت بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه تحت پوشش کاوش تولید و عرضه گردید ضمناً در تولد این محصول از منابع ارزنده‌ای که از اساتید محترم علم دانش شناسی بر جای مانده است کمک گرفته شده است.

چکاوک ماهیتی ۳ بعدی دارد که در ادامه توضیحات کاملی ارائه می‌گردد

بعد اول: سفارش خرید یک مدرک جدید(مکمل پروانه)
در این بخش وقتی کاربر کتابخانه دنبال مدرکی باشد و آن را در کتابخانه پیدا نکند می‌تواند سفارش خرید یک مدرک را برای اضافه شدن به مدرک موجود در کتابخانه به مسئول بخش سفارشات ارائه نماید.
بعد دوم: سفارش خرید یک نسخه جدید از مدرک موجود در کتابخانه (مکمل کاوش پرستو)
در این بخش کاربر کتابخانه به دنبال مدرکی باشد و آن مدرک در کتابخانه موجود باشد ولی به دلیل محدود بودن تعداد نسخ هر بار در امانت فرد باشد، می‌تواند درخواست خرید یک نسخه دیگر از مدرک موجود در کتابخانه را بدهد
بعد سوم: سفارش خرید یک نسخه مدرکی مشخص برای خود کاربر(مکمل کاوش قاصدک)
در این بخش از نرم‌افزار چکاوک کاربر می‌تواند مدرکی را که نیاز دارد اعلام نماید تا مسئول بخش سفارشات نسبت به خرید این مدرک برای کاربر اقدام نمایدتوضیح اینکه این مدرک در کتابخانه موجود باشد یا نباشد کاربر می‌تواند درخواست خرید را ارسال نماید با سه بعد ذکر شده در بالا می‌توان گفت سیستم چکاوک تحول بزرگ در هر سه بخش پروانه پرستو و قاصدک می‌تواند –ایجاد نماید. این نرم‌افزار امکانات منحصر به فردی دارد که استفاده از آن را برای کاربر سهل و آسان نموده، ضمناً مسئول بخش سفارشات را نیز در ارائه خدمات سریع و آسان نیز یاری می‌نماید. در ادامه به برخی از این امکانات به صورت فهرست‌وار اشاره می‌گردد:

امکان استفاده از نرم‌افزار بر روی انواع دستگاه‌ها(کامپیوتر شخصی، کامپیوتر قابل حمل، موبایل و تبلت و ...)
امکان فراخوانی اطلاعات کامل مدارک از منابع مختلف مثل کتابخانه ملی، کتابخانه کنگره و ...
امکان انجام کلیه عملیات به صورت غیر حضوری از ثبت تا دریافت
امکان متصل شدن به درگه الکترونیکی بانک جهت انجام کلیه تراکنش‌های مالی
امکان ارتباط با مسئول بخش
کاربری آسان و قابل فهم برای کاربران غیر کتابدار
خرید هدفمند منابع برای کتابخانه
امکان اتصال به سیستم پیامک Mail service
درآمد زایی برای کتابخانه
ارائه خدمت به صورت شبانه‌روزی
امکان سفارش کل مدرک یا بخشی از مدرک
امکان سفارش مدرک با استفاده از کلیدهای میانبر در سیستم‌های دیگر
امکان تعیین سطوح دسترسی برای کاربران مختلف
سیستم درخواست برخط
سیستم چند وجهی جهت ارائه خدمات بیشتر