این نرمافزار شامل ۴ زیر سیستم میباشد و هر یک از این زیرسیستمها نیز میتواند به صورت جداگانه و یا به صورت یکجا تهیه گردد، بدین معنی که هر کتابخانه و یا مرکز اسناد و آرشیو و ... بسته به نیاز خود میتواند هر یک از زیرسیستمهای ذکر شده را انتخاب و تهیه نماید. در ادامه امکانات موجود در هر زیرسیستم بیان میگردد.
1) کاوش زمرد (مدیریت کتابخانه و آرشیو)
2) کاوش مروارید (امانت و گردش کتاب)
3) کاوش فیروزه (کاردکس نشریات و تخصصی مقالات)
4) کاوش یاقوت (مددکار ردهبندی – نشانه مولف – سرعنوانهای موضوعی زبان فارسی – مستند مشاهیر و مولفان)
امکان تعریف کاربران و گروه کاربری به همراه سطوح دسترسی مختلف
امکان ایجاد پایگاههای اطلاعاتی (Data Bank) به صورت نامحدود به منظور تفکیک و استفاده از اطلاعات مدارک مختلف به صورت مجزا
امکان پذیرش، ذخیره، بازیابی و فهرستنویسی اطلاعات انواع مدارک اعم از مدارک کتابی و غیرکتابی چون: سند، نقشه، مقاله، مجله، کاتالوگ، فیلم، نوار، اسلاید و ... مطابق با قواعد ISBD بدون محدودیت تعداد رکورد
امکان انتقال دادهها از بانکهای دیگر کتابخانه ها (بانک مشاع کاوش) جهت سهولت وصرفه جویی فوق العاده در فهرست نویسی
امکان انتقال و فراخوانی اطلاعات از دیسکهای لیزری (فایلهایی با فرمت iso و ...) مانند CD کتابشناسی ملی ایران
امکان تهیه و چاپ گزارشهای مختلف مورد نیاز مسئولین و مدیران کتابخانه
امکان پذیرش اعضاء به همراه عکس آنها و تعریف گروههای مختلف اعضاء
انجام امور جاری میز امانات (داد و ستد مدارک) با استفاده از نام اعضاء و شماره کارت و عنوان مدرک و همچنین از طریق بارکد
امکان محاسبه دیرکرد (برحسب روز) بصورت خودکار و بلافاصله پس از بازگشت مدرک
و ده ها امکانات منحصر به فرد دیگر...